Building Musicianship Through Audiation

14Okt(Okt 14)09:3015(Okt 15)13:30Building Musicianship Through Audiation09:30 - 13:30 (15)

Details

Jahrestagung 2023 mit Dr. Heather Nelson Shouldice

Dr. Heather Nelson Shouldice gibt bereits seit vielen Jahren Kurse über MLT u.a. auch mit zusammen Edwin E. Gordon. Sie ist Associate Professor of Music Education an der Eastern Michigan University und darüberhinaus bekannt für ihren Podcast „Everyday Musicality„. Hier werden MLT und ihre Anwendungsmöglichkeiten für das Musiklehren und -Lernen diskutiert und vorgestellt.

In ihrem Buch „Weaving It All Together – A Practical Guide to Applying Gordon’s Music Learning Theory in the Elementary General Music Program“ hat sie Kompendium zur Arbeit mit MLT speziell im Grundschulbereich geschrieben, wovon sich vieles auch auf weiterführende Schulformen und andere musikpädagogische Bereiche übertragen lässt.

Außerdem ist sie mit Jill Reese & Jennifer Bailey Co-Autor von „Q & A for MLT – General Music Perspectives on Music Learning Theory“, in welchem Kernthemen und -Fragen der MLT aus verschiedenen Perspektiven beleuchtet werden.

Wir freuen uns sehr, dass wir eine so erfahrene Dozentin für unsere Jahrestagung gewinnen konnten!

Tagungsinhalte

Mit u.a. folgenden Themen werden wir uns im Laufe der Tagung beschäftigen:

Individual Musicking: Developing Elementary Students’ Musical Independence

If we want students to become lifelong music-makers, we need to help them develop musical independence as early as possible. Individual response can be a natural part of the elementary music classroom that will help students develop independent musical skills, as well as provide an opportunity for assessment and individualization of instruction. From brief individual response to creating and improvising, elementary general music can lay the foundation for a lifetime of independent musicking!

Beyond Major and Minor: Expanding Musical Experiences through Varied Tonalities

Just as life is more exciting in color than black and white, the musical environment we provide our students is richer if we include tonalities beyond major and minor. This session will share repertoire in a variety of tonalities (including folk songs and popular music) as well as corresponding activities that can be used to teach a variety of skills in the elementary music classroom, such as singing games, movement, steady beat, form, ostinati, basslines, and rounds.

Hearing the Notes on the Page: How to Help Kids Make Sense of Music Notation

The session will focus on helping students develop the ability to read and write music notation with comprehension- by associating musical sounds with the notation they see. Using concepts from language and literacy development, the presenter will share ideas for helping students develop musical skills and understanding that will enable them to read and write notation in a musically meaningful way, beginning with informal notation awareness and progressing to notation skills and even composition.

A Playful Approach to Teaching Preschool and Kindergarten Music

Discover developmentally appropriate and musically rich activities for harnessing the energy of young children through music play and using it to lay the foundation for a lifetime of music making. See how even improvisation can begin at age five!

Tagungsort- & zeiten

Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Mannheim

Samstag, 9:30 Uhr – 18:30 Uhr
Sonntag 9:00 Uhr – 13:30 Uhr

Tagungsgebühren

Reguläre Tagungsgebühr: 120 €

Ermäßigte Tagungsgebühr für

Mitglieder der Gordon-Gesellschaft: 105,- EUR (Jetzt Mitglied werden!)
Studierende: 105,- EUR
Studierende, die Mitglieder der Gordon-Gesellschaft sind: 95,- EUR

Anmeldung

Jetzt anmelden: www.gordon-gesellschaft.de/kursanmeldung/

Ansprechpartner

Kurse @ Edwin E. Gordon Gesellschaft

Ihr Ansprechpartner für Kurse der Gordon Gesellschaft
Claudia Ehrenpreis

Learn More